Inlägg 4 USA 2013

Konferensens första riktiga dag. Utställningen har öppnat. Det är ett enormt landskap med hur många utställare som helst. Är man intresserad av gratis pennor är det här man ska vara, eller intresserad av något som har med utbildning att göra. 

Idag har vi mest varit utspridda och bara setts kort. Spridningen gör att vi kan täcka in mer av konferensen. För mig började det med en föreläsning om personalized learning. Det är ett skoldistrikt som genom samarbete med bland annat Dell har vänt upp och ner på allting till något som kallas för blended learning. Här är en film om Hall county och deras satsning. Mycket spännande, vi fick ta del av deras nätplattform och se lite hur det kunde gå till. Poängen är att eleverna kan studera i sin egna takt och bli klar med olika saker i olika tid. Var och en för sig. Detta är inte ett extremt exempel här borta, det finns fler skolor som har genomfört liknande projekt. Något åt det här hållet vill jag utveckla. Förra året på ISTE2012 så mötte jag konceptet och mer att läsa finns här. Ett års funderande har inte gett något, egentligen. Vissa delar har jag tagit upp men de är svåra att upptäcka i min undervisning. Mest syns i naturkunskapen. 

Sist på eftermiddagen så var jag på Aaron Sams och Jonathan Bergmanns Flipped Classroom. De anses ha varit först med att flippa, att ha uppfunnit allt. Mycket bra genomgång om vad, hur, varför, fallgropar, tips och trix. Jag kommer att behöva spela in genomgångar i höst för att undervisningen blir då så mycket bättre, om man ska tro på de 13 000 som flippar på www.flippedclassroom.org. Mer läsning här (inklusive forskning).

I Sverige har detta slagit stort och mer läsning finns t.ex. på Facebook eller här. UR Play har undersökt och intervjuat. SVT har också upptäckt i Nyheterna på bästa sändningstid.

I tiden mellan har jag bland annat gått och tittat på 2 timmars presentationerna. Det innebär att man har ett bord, en datorskärm och en tavla för affischer för att presentera och detta gör man på en halv fotbollsplan tillsammans med 36 andra. Imorgon ska vi presentera på detta sätt. Här kan man läsa om det.

 

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Skola

Kommentera

