Inlägg 6 USA 2013

Tjipp,

Idag gick vi återigen upp vid 06:00 för att vara tidigt på plats. Sista dagen var det mycket bra grejer som väntade. Flera sessions och föreläsningar. Det visade sig att de var bra också! Tyvärr så sa både kropp och hjärna stopp mitt i en då jag hade ätit för dåligt och tagit del av för många bra idéer och framåtsyftande tänk att även hjärnan inte riktigt ville mer. Det blev en salladspaus, Ceasarsallad fast utan kyckling. Hur fan är det möjligt?! Ge mig protein! En timme senare var jag hungrig igen, utan möjlighet att köpa mat.

Hur som helst har jag löst det med en Turkey/cheese-macka som var så packad med kalkon att jag kommer hålla mig tills kvällens steakhouseköttfest.Höga förväntningar här.

Totalt har konferensen varit mycket bra och jag har en massa idéer med mig hem. Mycket av det kommer att kräva en del tanke men jag har med mig deras handouts hem. En av de mest spännande tankarna just nu är att ha examinationer helt öppet. Välj själv hur du vill visa dessa betygssteg. Gör en ljudinspelning där du förklarar ett fenomen och dess betydelse. Gör en film. Vad som helst. Att komma bort från skriv 4-10 sidor med referenser eller prov tror jag kan sätta fokus på lärande ännu mer än vad jag har lyckats med i naturkunskap 1b kursens loggboksskrivande (hade inga prov i den kursen i år, eleverna var väldigt nöjda). Den formativa bedömningen är här för att stanna hur som helst. Riktigt bra kursomdöme på den kursen av eleverna. Märk väl, alla klarade inte kursen på utsatt tid utan får mer tid i höst. Här har dock skolan en nyanserad syn på den tid som finns för en kurs. Så länge kursen klaras av någon gång så är det ok. En del elever behöver mer tid än ett år. Jag gillar det, vidare ramar. Inget är självklart i det nya utbildningsparadigmet. Även här i USA, där nationellt testande når sin topp, är det inte längre självklart. Det finns skolor som har personaliserat lärandet för alla sina elever. Det innebär att varje elev går sin kurs. Ibland kan de samarbeta och diskutera men (som jag fattat just nu) de kan likaväl sitta var som helst i världen och genomföra sin skolgång. Detta i USA alltså. Liknar Hermods, NTI eller korrespondensgymnasier som vi har. Bara det att detta är ett vanligt amerikanskt high school. Om skolan är sista utposten för konservatism så kommer det bli väldigt jobbigt för konservatismen framöver. Here it is.

De trender som verkar vara i ropet är:

Personaliserat lärande, problembaserat lärande (en del av personaliserat lärande), flipped classroom (en del av personaliserat lärande), gamifikation eller spelbaserat lärande. Lite oklart vad det blir av spelbaserat och det finns lite olika definitioner/användningsområden eller hur man applicerar det idag. Framtiden är dock ihopkopplat lärande. Internet möjliggör en väldiga massa saker. Det finns dagisbarn därute och spelar in filmer som läggs ut på nätet idag. Allt med lärarnas goda minne och barnens lärande får sådan fart så ni anar inte.

Lämna en kommentar

Filed under Skola

Kommentera

