Reflektion efter konferensen ISTE2013

Två veckor efter konferensen kan jag konstatera att jag har landat och har paus i tillvaron. Dagarna består av träning, sol & bad samt familjetid. 

Det jag tar med mig från årets konferens är att de trender som florerar inom lärande grundar i enorm tilltro till Internet och dess frihet. I Sverige är det Google apps som gäller och skolor i allmänhet har stor tilltro till att Google är ett snällt företag och att de inte kommer att använda sig av elevuppgifter eller annan information på ett sätt som vi inte tycker är ok. Samtidigt i en annan del av världen bygger National Security Agency (NSA) upp en enorm datahall för att utöka, eller fortsätta, sin övervakning av världen. Detta med ”hjälp” av de stora företagen, där även Google öppnat upp sin data. NSA och Obamaadministrationen har det lite tungt med efterarbetet av Snowdens ”avhopp”. De verkar ha Ryssland med sig eftersom Ryssland verkar gå med på att ge Snowden asyl med villkoret att inget mer läcks. Snowden ska dock ha mer att släppa och det kan bli mycket intressant framöver. 

Svenska skolan kommer ändå använda sig av Google apps då fördelarna är så stora. Hoppas bara att vi lyckas hålla sekretessen på rätt sida om datorn. Dessa frågor fanns inte på konferensen. Jag tolkar att folk i allmänhet inte har något att dölja och därmed inte bryr sig särskilt mycket. Patriotismen är enorm i USA och jag antar att folk i allmänhet vill fånga terrorister och därmed anser att lite privatliv är ok att släppa på.

Google apps verkar vara en självklar del även i de amerikanska lärarnas vardag men det fanns inte så mycket som rakt av pekade ut Google apps, vad jag kunde se. Det kan vara så att det är en självklar del. Man måste ändå tänka på att föreningen ISTE (International Society for Technology in Education) troligen drar till sig de mest intresserade och mest kunniga inom utbildning och digitala verktyg. Jag är ändå förvånad att jag bara kunde hitta en som rakt av gav exempel på formativ bedömning med hjälp av Google docs. I Sverige upplever jag detta som ganska stort och värdefullt under åren och framåt. Ligger vi före eller efter?

En av de tankar som fortfarande ligger och gnager är:

”En av de mest spännande tankarna just nu är att ha examinationer helt öppet. Välj själv hur du vill visa dessa betygssteg. Gör en ljudinspelning där du förklarar ett fenomen och dess betydelse. Gör en film. Vad som helst.” – jag själv inlägg 6 USA 2013. 

Tanken är spännande och kan ge elever kreativ frihet, för dem som klarar av det. Det finns tecken på att den frihet som vi ger våra ungdomar just nu ger dem oro och mentalsjukdom. De kan bli vad som helst och har alla möjligheter -säger vi. När de sedan upplever att deras möjligheter begränsas av vem de är och deras förmågor får de problem. Här tror jag vi lämnar dem i sticket för mycket. De behöver hjälp med att peta ut vad de vill och hur de kan göra för att nå dit. Mina egna elever har visat sig kunna ta mitt sätt att undervisa (otraditionellt, mycket diskussion och grupparbete, redovisning genom loggbok som betygssätts). De tar det för att jag är trygg i det och ger dem instruktion. Det är dock väldigt svårt för dem i början då de är vana vid att arbeta på ett sätt i den svenska skolan. Läs, skriv, instudering och prov. Min uppgift har blivit mer av handledning än att bestämma allt. Därmed tänker jag att man kan så ett frö och försöka låta dem välja sätt att redovisa. De som vill redovisa genom en film får arbeta tillsammans och de som vill göra ett radioprogram gör det. Några av dem tror jag kommer att gruppera sig i det traditionella. Trygghet förnöjer. Att kasta sig ut i det okända är riskabelt och kräver mycket energi. Osäkerhet.

 

Lämna en kommentar

Filed under Skola

Kommentera

