Digitala skollyftet uppgift 2

Dela ett eget formulerat personligt kursmål och intresseintrikningar/frågeställningar att ta med genom kursens gång.

 Mitt mål med digitala skollyftet är att försöka ta del av vad andra lärare har gjort och gör i sina klassrum som jag kan använda/utveckla i mina klassrum. Speciellt intressant är gymnasiet och ämnena geografi och naturkunskap. Jag kommer ändock intressera mig för undervisningen i andra ämnen då skillnaden mellan ämnen ofta enbart är innehåll. Hur vi sedan undervisar och examinerar kan användas i de flesta ämnen. 

Betyg och bedömning är intressant att se. För mig och min skola har vi ett utvecklingsmål i år som handlar om formativt förhållningssätt/bedömning. Jag har i tre års tid använt mig at loggbok i min undervisning i naturkunskap och gett kommentarer på deras text sedan har de fått titta på sin text igen i upp till tre, ibland fyra gånger med nya kommentarer från mig mellan varven. Sedan ett år tillbaka sker detta i Google Drive. Jag har ett eller inga prov i min undervisning. I geografi ser det helt annorlunda ut, hittills.

I år har jag ingen geografi då det inte får plats i min tjänst. Jag skriver licentiat på 50% om hur autentiska uppgifter Forskningsformuleringen ser för närvarande ut:

1) På vilka sätt omdefinierar lärare undervisning och lärande i naturkunskap när de utvecklar sin praktik med hjälp av digitala resurser?

2) Hur förändras lärares uppfattning av naturvetenskap och naturvetenskaplig allmänbildning när de med hjälp av IKT utvecklar autentiska lärandesituationer?

 

 

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under #digiskol, Skola

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s