Update!

Detta inlägg handlar om vad jag pysslar med nu.

Sedan hösten 2013 läser jag för att ta licentiatexamen inom naturvetenskapernas didaktik vid Linneuniversitetet. Detta inom ramen för LicFonD vid Linköpingsuniversitet campus Norrköping. Mer här: https://www.isv.liu.se/fontd/licentiandutbildning-090218?l=sv

Det blir en sammanläggningsavhandling om vad autenticitet kan bidra med inom SSI eller i allmänhet i Naturkunskapsundervisningen på gymnasiet. Första artikeln handlar om mina elever som diskuterade dilemmat med varg i Sverige. Uppgiften började allmänt att de skulle ge sin syn i frågan i grupper om 5-6 elever. Deras personliga syn i frågan fick de skriva logginlägg om. Sedan förändrades uppgiften till mer autentisk (jag som lärare siktade mot mer autenticitet) genom att de fick skriva brev till Miljöminister Lena Ek (se tidigare inlägg i bloggen). Även detta fick ske i grupper och alla gruppdiskussioner spelades in. Dessa inspelningar är transkriberade och analyserades förra året med diskursanalys enligt James Paul Gee (se här för vad han pysslar med). Just nu formulerar jag en artikel med alla de svårigheter som det innebär att lära sig ett helt nytt sätt att skriva. Jag trodde jag hade koll på hur man skriver akademiskt. Så var det inte.

Min andra artikel kommer att handla om hur autenticitet fungerar för lärare. I ett följeforskningsprojekt samlas 8-10 lärare (det har förändrats lite under tiden) för att utveckla sin undervisning med hjälp av autenticitet och IKT. Gymnasieskolorna som vi arbetar på är så kallade en-till-en skolor, alla elever har en bärbar dator. Mer om autenticitet och relevans samt hur det har utvecklats i utbildningssystemets naturvetenskap här [en hel PDF]: https://www.usask.ca/education/profiles/aikenhead/webpage/ESERA_2.pdf

I följeforskningen spelas diskussionerna in och dessa kommer jag att analysera senare.

När det gäller autenticitet i utbildning så kan man säga att det bygger på Dewey och att det finns två sidor. En som säger att det kan bidra och en som säger att det inte kan bidra. <– Om jag har förstått rätt. I det stora hela handlar det om att eleverna ska uppfatta en skoluppgift som relevant och viktig. En autentisk uppgift skapar autenticitet hos eleverna och olika elever kommer uppleva en uppgift som olika mycket autentisk, om ens alls. Läraren kan sikta mot att eleverna ska uppfatta det som autentiskt men autenticitet är något som eleverna känner. Då kan autenticitet bidra med att skapa engagemang hos eleverna. En engagerad elev upplever skolarbetet som relevant och meningsfullt. I exemplet ovan så diskuterar eleverna varg i Sverige och sedan skriver sin syn i ett logginlägg som jag läser. Klart. Här kan det finnas en viss autenticitet. När eleverna sedan skrev brev till miljöminister Lena Ek så blir det annorlunda. Någon annan än läraren kommer att läsa det som skrivs. Ett annat exempel är att det eleverna producerar läggs ut på en blogg och läses och kommenteras av andra elever. Uppgiften får mer mening.

Lämna en kommentar

Filed under Skola

Kommentera

