Om

Gymnasielärare i naturkunskap och geografi. Har arbetat sedan 2008, alltid med ett öppet sinne och ganska lätt för att ta idéer och inspiration från kollegor och andra för att hitta de metoder som fungerar för lärandet och i klassrummet. Allt för eleverna.

Detta innebär att jag har arbetat med FN-rollspel och rest i Europa med elever där vi har rollspelat mot andra elever och samarbetat med lärare från hela Europa men även Afrika. Men också att jag har traditionell undervisning med texter, instuderingsuppgifter och examination i någon form.

Jag är inte extrem på något sätt i min lärargärning utan det handlar bara om att försöka hitta sätt som fungerar för eleverna. Det finns två saker som är oförändrat när det gäller elever, lärande och läraren. Elevkontakt och tydlighet. En lärare med för dålig elevkontakt riskerar omotiverade elever. En lärare som är otydlig förvirrar elever. De missar då vad som läraren anser är viktigt. Man kan inte räkna med att det läraren anser är viktigt kommer eleven tycka är viktigt. Så länge man är tydlig att det här konceptet eller det här stoffet är viktigt och varför så får man med eleverna. Det är naturligtvis mer komplicerat än så, men det är en fingervisning i alla fall.

Det som pågår nu inom svensk skola är ett paradigmskifte (2012). En kollega startade ett projekt att reda ut hur naturkunskapsämnet kan utvecklas mot det digitala. Detta tog mig till USA och konferensen ISTE2012. Se ”Den digitala naturkunskapen” på blogspot.

http://dendigitalanaturkunskapen.blogspot.se/

Karriären startade dock på ett högstadium i matematik och NO, med allt vad det innebär.

Privat är det träning och datorn som mest tid läggs på. Detta innebär att bloggen kommer att handla om min träning och mitt jobb. Oklart vad meningen med bloggen är, troligtvis kommer det landa i ett alternativt sätt att hjälpa folk lära sig saker, från mitt perspektiv alltså.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s